In 5 stappen AVG gereed

Ben jij klaar voor de aangescherpte privacywet die per 25 mei 2018 geldt?

Een veelgehoorde reactie is; ‘waarom hoor ik dat nu pas, over welke vorige versie privacywet praten we dan en voldeed ik eigenlijk wel aan de vorige versie?’.

Er wordt van ons veel gevraagd, we hebben gegevens nodig om ons werk te kunnen doen. Gegevens van klanten zijn nodig om declaraties te kunnen verzenden of we delen bijvoorbeeld gegevens van klanten omdat samenwerkingspartners dat van ons vragen. Nu wordt ook van ons verwacht dat we bij de klant aan kunnen tonen dat we de privacy kunnen garanderen, met wie we informatie delen en hoe lang we de informatie bewaren en op welke manier en wanneer gegevens verwijderd worden.

Veel van waar je aan moet voldoen wordt al door anderen geregeld of dienen anderen te regelen. Natuurlijk dien je zelf ook acties te nemen, maar die zijn makkelijker dan je denkt. En ja, je dient wel in kaart te brengen of er risico’s zijn dat gegevens door anderen ingezien of zelfs “gestolen” worden.

Om klaar te zijn voor de nieuwe wet hoef je slechts de volgende 5 punten uit te werken:
Lees verder

Veilig werken aan hybride en EV voertuigen? Hoe doe je dat?

Tijdens onze hybride / EV trainingen kregen de trainers vaak vragen over hoe het nu precies zit met alles wat erbij komt kijken wanneer je aan een hybride voertuig gaat werken.
Zij kregen vragen zoals;
” Welke gereedschappen heb ik precies nodig en welke zijn voorgeschreven? Verschillende onderdelen grossiers bieden namelijk verschillende pakketten aan.
” Hoe kan ik uitdragen naar mijn klanten dat ik verantwoord en veilig werk aan hybride voertuigen, maar ook dat ik de techniek beheers als het gaat om diagnose?
” Zijn er adviezen/regels waar ik mij aan moet houden bij het werken aan hybride voertuigen? Zo ja, waar vind ik die?
” Wat als er iets misgaat in de werkplaats? En de arbeidsinspectie komt om de hoek, waar moet ik dan aan voldaan hebben?
” Hoe kan ik uitdragen naar mijn klanten dat ik vakkundig en veilig aan hybride voertuigen kan werken?
Tijd voor actie, vonden wij en de volgende doelstelling werd geformuleerd;

Lees verder

Tips over hoe jij voordeel kan halen uit de samenwerking tussen GMTO, Ecarr en Autoschadetraining.nl!

Vind je het ook zo lastig om een schade voertuig goed uit te lezen? Hoe bepaal je wat wel/ niet schade gerelateerd is? Hoe los jij het probleem op voor jouw klant? Hoe geef je goede airco-service? Hoe kan je als schadebedrijf meer omzet genereren?

Antwoord op bovenstaande vragen hebben ertoe geleid dat Autoschadetraining.nl, Ecarr en GMTO hun krachten hebben gebundeld.
GMTO is marktleider in het leveren van maatwerk oplossingen voor garagebedrijven. Trainingen, technische ondersteuning, equipment, ontwikkelen van diagnose software, remote diagnose, hybride en EV oplossingen, Pass Thru ondersteuning en een netwerk van gerenommeerde diagnose specialisten in Nederland en België maken dit mogelijk.
Veel van deze trainingen (en kennis) zijn een waardevolle aanvulling voor de autoschadebranche. Hierdoor kan je omzet verhogen en meer service bieden aan je klant. Kennis is macht. Deze kennis verhoogt ook je kwaliteit op je werkvoer. Ook de inzetbaarheid van je medewerkers neemt toe. Hoe fijn is het om een klant op alle punten te kunnen helpen en ontzorgen?

Door gebruik te maken van GMTO trainingslocaties kunnen nu op veel meer plaatsen in Nederland schadetrainingen gevolgd worden.

Wil je graag ondersteuning op afstand bij het uitlezen, resetten, software updaten, trekhaak in-leren, sleutel in-leren enz.?
Hoe fijn is het om dit op eigen werkvloer veilig en snel op te lossen?

Wij zijn aanwezig op de autovakbeurs in Gorinchem, stand 162

Met vriendelijke groet,
Team autoschadetraining.nl

Tips om je goed voor te bereiden op een autoschade training en je rendement te verhogen.

In tegenstelling tot de voorbereiding op een autoschade training volg je als je een marathon gaat lopen een heel schema en vind je een internet dat bol staat van de adviezen. Dat plannen doe je vaak voor: je vakantie, sport evenementen, open dagen enz.. Daar worden hele programma’s voor geschreven en soms zelfs teams voor ingehuurd. Raar eigenlijk dat dit bij de voorbereiding op een autoschade training bijna nooit gebeurd. Dat is erg jammer omdat een goede voorbereiding ook hier het halve werk is. Een goede voorbereiding geeft je meer plezier maar ook zeker meer rendement van een training. Als je een doel hebt, dan ga je er zeker uit halen wat er in zit.

Daarom 5 tips om je goed voor te bereiden op een training:

  1. Weet wat je wilt doen met de kennis die je op de training krijgt aangeboden.

Als ik vraag wat mensen willen met een training, krijg ik totaal verschillende antwoorden. Variërend van:

  • gewoon, mijn diploma halen en dan snel weer vergeten

tot, ……… totaal het tegenovergestelde:

  • zorgen dat de kennis bij mij op het bedrijf gedeeld en ingezet gaat worden en hiermee het rendement verhoogd gaat worden–.

Wat wil je zelf doen met deze nieuwe kennis? Wat wil je werkgever met deze uitbreiding van kennis? Wat willen en kunnen je collega’s met deze kennis? Als je weet welke kennis je na de training wil bezitten, ga je gericht de training volgen.

  1. Weet je welke kennis je wilt hebben na deze training.

Vraag aan jezelf en je collega’s welke problemen zij afgelopen periode tegen zijn gekomen die over het onderwerp van de training gaan. Maak daar een lijst van samen met je leidinggevende en je collega’s. Hier kan jij dan om vragen tijdens de training en een oplossing of antwoord voor krijgen. Dit maakt ook dat het onderwerp van de training meer gaat leven en je beter voorbereid bent over het onderwerp

  1. Weet je wie er baat hebben bij de training die je gaat volgen?

Als er collega’s zijn die ook graag meer informatie willen over de training die jij gaat volgen dan kan jij hen vragen wat zij graag zouden willen weten over dit onderwerp. Ook kan je met hen de kennis en inhoud van de training samen delen. Dat geeft een extra kennisoverdrachtmoment en het geeft voor jezelf de mogelijkheid alles wat aan bod is geweest over dit onderwerp nogmaals te laten passeren. Door wat je aangeboden krijgt tijdens de training te herhalen, blijft er meer dan dubbel zoveel kennis hangen. Dat is wetenschappelijk bewezen.

  1. Weet je wat je doel is met het vergroten van je kennis?

De training die je gaat volgen is een onderdeel van je eigen persoonlijk opleidingsplan. Wil je als werknemer aantrekkelijk blijven voor je werkgever en je branche? Zorg dan voor een persoonlijk opleidingsplan. Dat is je verzekering en je garantie voor het hebben en houden van een baan. Het is jouw toekomst.

  1. Zorg voor vragen.

Als je vragen over de inhoud van de training verzamelt, dan neem je actief deel aan de training. Dit activeert je en zet je aan tot denken. Hiervan krijg je energie en blijf je nog meer fit tijdens de training. Door interactie blijf je actief en geconcentreerd en haal je nog meer rendement uit je training. Hierdoor zorg je voor je eigen energie en je eigen wijsheid.

 

Hoe bereid jij je voor op een autoschade training?

Wat MOET je weten en kennen en wat moet herhaald worden op een training?

Gelukkig is de kennis op de werkvloer de laatste jaren door invoering van de (AST) modulen al flink verbeterd. Toch valt het antwoord van de schadehersteller nog tegen als ik bijvoorbeeld vraag wat de kwaliteitseis van een puntlas moet zijn. Juist deze kwaliteit is erg belangrijk. Van de kwaliteit van de verbinding is de sterkte van de constructie en daarmee de veiligheid afhankelijk. Daarom is het goed om een training na 5 jaar te herhalen en de benodigde basis kennis te herhalen. Waar nodig vullen we dit aan met de technische ontwikkelingen op het gebied van weerstandlassen. Het is belangrijk te weten “hoe en waarom” je een handeling “wel of niet” uit mag / kan uitvoeren.

Lees verder

Composieten: Onzichtbare schade en omzet verlies bij composieten!

Dat is nog eens een gek verschijnsel… de hele branche wacht op omzet en we laten deze omzet bij composieten vaak liggen door onbekendheid…

Schades aan composiet onderdelen zijn vaak niet te zien met het blote oog. Waar je bij een metalen constructie een deuk of vouw ziet, blijft een composiet schade vaak onzichtbaar. Dit is een feit waarbij er onder het oppervlak delaminaties of scheuren langs en door het weefsel kunnen zijn.

Lees verder

De risico’s bij ruitverlijming

Hoe bizar kan het zijn; vergeet je om primer aan te brengen, komt je voorruit eruit…..

 

Eerder hadden we alleen in rubber gemonteerd glas. Het rubber had enkel een afdichtende functie en had niets te maken met het verbeteren van de stijfheid van de carrosserie. Alleen al dit gegeven moet je aan het denken zetten. Dat betekent dus dat bij het lijmen van ruiten je nu ook moet denken aan de risico’s voor de veiligheid als je dit niet correct uitvoert. De gelijmde ruit maakt deel uit van de dragende (veiligheid)constructie.

Nog wat anders: een zwarte primer bijvoorbeeld zorgt niet alleen voor hechting maar ook voor UV-bescherming. Gebruik je verkeerde primer dan is ook je hechting niet correct. Door de juiste ruitenlijm te gebruiken stijgt de structurele stijfheid tot 40%. Dat is fijn om te weten en geeft ook de noodzaak van juist gebruik en juiste toepassing aan. Wat is het verschil tussen het lijmen van voorruiten en het lijmen van achterruiten?

Welke primer gebruik je bij welke ruitenlijm en welke primer als de lak beschadigd is? Allemaal vragen die ik onderweg hoor en die de uiteindelijke kwaliteit bij het vervangen van je ruit bepalen.

 

Auto-Motivation verzorgt diverse trainingen op het vlak van autoruiten en alles wat daarmee samenhangt.

Wil je meer weten van deze trainingen of overleggen wat in jouw situatie handig is? Focwa categorie 1 of 2?

Je kan ons altijd bellen of mailen, we ondersteunen je graag en denken ook graag mee.

De link tussen een trillend stuurwiel en een voorruitcamera!

Zoals in de mail aangegeven sta je in de schade branche soms voor de meest vreemde vragen. Het oplossingsgericht denken is in de autoschade branche anders dan in de motorvoertuigen branche.

 

Om je niet te lang te laten wachten op de oplossing begin ik daar mee: de oorzaak van het trillen van het stuur was de camera in de voorruit die dacht te signaleren dat het voertuig over de lijn naar de berm dreigde te gaan. Er zit een trilmotortje in het stuurwiel wat de functie heeft om de bestuurder te waarschuwen bij het overschrijden van de wegbelijning. Oorzaak: een paar millimeter scheef inlijmen van een voorruit. Een paar millimeter op een ruit geeft een aantal meters voor het voertuig een grotere uitslag. Camera en Radar systemen kunnen wel tot 500 meter of meer kijken. (afhankelijk merk, type en veiligheidssysteem). Anders gezegd: de sensor geeft aan dat het voertuig de fout in gaat. De oplossing in dit specifieke geval was de ruit demonteren en opnieuw plaatsen en vervolgens het kalibreren van de camera. Dit was een hele puzzel voor een relatief simpel ogende klacht. De oplossing kwam ook uit een hoek die voor velen nog onbekend terrein is.

 

Auto-Motivation heeft een nieuwe training ontwikkeld “werken met Advance Driver Assistance Systems”.

In deze training leer je:

  • Herkenning (aan de ruit gekoppelde veiligheidssystemen)
  • Werking (aan de ruit gekoppelde veiligheidssystemen)
  • Gereedschappen / uitleesapparatuur werking
  • Kalibratie methodieken
  • Veiligheidssystemen systeemintegratie en netwerken
  • Intake voertuig (met aan de ruit gekoppelde veiligheidssystemen)

Na het volgen van deze eendaagse training ben je op de hoogte van de werking van veiligheidssystemen en ben je in staat om de juiste procedures te hanteren voor intake en kalibratie van deze systemen.

 

Je moet de camera kalibreren bij montage van een nieuwe voorruit, chassiswerkzaamheden, vervanging van de camera, klachten en andere werkzaamheden die invloed hebben op de camera.

 

Door deze systemen te herkennen en te leren hoe je er mee om dient te gaan om niet altijd van derden afhankelijk te zijn. Zelfs een Fiat Panda wordt met city brake control geleverd. Het is ook als je zelf deze handelingen niet wil gaan verrichten erg belangrijk om in ieder geval te weten wat voor techniek er in een auto zit en ook hoe je hier dan mee om moet gaan. Ook als je besluit om deze handelingen uit te besteden is het belangrijk om bij te blijven. Je blijft eindverantwoordelijk.

 

Wil je meer weten van deze training of overleggen wat in jouw situatie handig is? Focwa categorie 1 of 2? Je kan ons altijd bellen of mailen, we ondersteunen je graag en denken ook graag mee.

Hoe wordt de OOC pot gevuld en wie haalt hem leeg?

OOC staat voor Opleidings- & Ontwikkelingsfonds carrosseriebranche. Deze pot wordt beheerd door het OOC en gevuld door OOC afdragende werkgevers uit de carrosseriebranche. Dit gaat middels een heffing op de loonsom. Dat percentage wordt bepaald door de lopende cao afspraken.

Het antwoord op de vraag: wie haalt hem leeg? Is dus niet altijd dezelfde persoon / bedrijf dan welke hem vult.

Het is ook duidelijk dat niet iedereen hetzelfde bedrag er uit haalt als men er in stopt.

Er is dus bijvoorbeeld OOC-subsidie mogelijk op trainingen. Daarnaast is er ook subsidie mogelijk op EVC trajecten, omscholingstrajecten, loopbaanvouchers. Daarnaast lopen er nog tal van projecten die vanuit het OOC-fonds betaald / gefinancierd worden. Daar kan je meer over lezen op de site van OOC. In deze blog beperken we ons tot trainingen / bijscholingen / loopbaanvouchers.

We hebben in aansluiting op het congres veel vragen gehad waarom er alleen OOC subsidie mogelijk is bij opleider VOC. Gelukkig is het antwoord op deze vraag: nee hoor, OOC subsidie is niet voorbehouden aan enkel en alleen VOC opleidingstrajecten. We begrijpen dat deze conclusie voor de hand ligt omdat er veel “dezelfde mensen” bij zowel VOC, OOC en ook Focwa in dienst zijn. Dan is al snel de conclusie dat het hemd nader is dan de rok. Gelukkig gaat deze vlieger hier niet op en kan je ook via andere trajecten (waaronder ook bij Auto-Motivation) gewoon volgens dezelfde regels gebruik maken van deze subsidiepot en mogelijkheden.

Op de site van OOC ( oocinfo.nl ) staat alle info die je nodig hebt voor het aanvragen van subsidie / vouchers. Heb je vragen over bijvoorbeeld loopbaanvouchers? dan kan je altijd bellen met het klantencontact centrum van VOC. klantcontact@voc.nl of bellen met 0252 – 242322.

Natuurlijk is het aller-aller belangrijkste bij scholing niet het krijgen van subsidie, maar het verkrijgen van kennis en het verhogen van het werkplezier en rendement. Daar doe je het immers bij deze investeringen voor: ten behoeve van het vergaren van kennis en kunde. Dat is immers ook een gedeelde verantwoordelijkheid van werkgever en werknemer. De ondernemer is verantwoordelijk voor het aanbieden van een gelegenheid om kennis en kunde te vergaren. De werknemer is verantwoordelijk om zich kennis en kunde eigen te maken. Subsidie is daarbij een tool die de drempel lager maakt, een stimulering.

Vind je subsidie aanvragen lastig? Of vind je dit eenvoudig?

Het is natuurlijk buiten kijf dat je ons bij vragen ook kan mailen en we graag meedenken en ondersteunen hoe je dit eenvoudig kan regelen.

 

 

Wat doe je in roerige tijden met je opleidingsplan?

Eerder hebben we het er al eens over gehad:

Wat als we een medewerker laten scholen en ze gaan weg?

Wat als je medewerker niet wil scholen en hij blijft in dienst?

Het antwoord op de vraag wat je in deze tijd doet met je opleidingsplan, ligt in dezelfde context. Deze is terug te voeren naar de vraag: wil je jezelf onderscheiden? Met de garantie dat jouw reparatie de auto net zo veilig maakt als toen hij uit de fabriek kwam rollen? Wil je niet aansprakelijk gesteld worden voor fouten?

Dat zijn een heleboel vragen en hierop is het volgende antwoord te geven:

Zorg dat je medewerkers breed en goed inzetbaar zijn en hun rendement kunnen halen.

Dat is een mond vol en ook een gedeelde verantwoordelijkheid van werkgever en werknemer. De ondernemer is verantwoordelijk voor het aanbieden van een gelegenheid om kennis en kunde te vergaren. De werknemer is verantwoordelijk om zich kennis en kunde eigen te maken. Lukt het je om hier als werkgever je mensen warm voor te laten draaien, dan heb je een voorsprong. Een opleidingsplan maken is meer dan alleen een opleiding bij een poppetje plaatsen. Het is onderdeel van je beleid en visie om de toekomst positief tegemoet te kunnen zien.

Pak je opleidingsplan ook eens wat breder op door ook te werken aan de oudere werknemer of de werknemer met een rugzakje of achterstand. Hierdoor houdt je iedereen scherp en stimuleer je de mens als werknemer. Hoe positief is het voor de sfeer, werkgenot en dus rendement en uitstraling als je werkvloer over de volle linie kan groeien en genieten van kennisverdieping en kennis verbreding? Dit zal je bedrijfs-rendement zeker positief beïnvloeden.

Ook is het van belang om je werknemer die een training heeft gevolgd te ondersteunen zijn kennis te delen met de rest van de werkvloer / zijn collega’s. Zo onthoudt hij beter wat hij geleerd heeft en leren collega’s gelijk mee.

Vind je dit lastig? Of is dit voor jou een makkie?

Staat natuurlijk buiten kijf dat wij ook hier in trainen en meedenken