Wat doe je in roerige tijden met je opleidingsplan?

Eerder hebben we het er al eens over gehad:

Wat als we een medewerker laten scholen en ze gaan weg?

Wat als je medewerker niet wil scholen en hij blijft in dienst?

Het antwoord op de vraag wat je in deze tijd doet met je opleidingsplan, ligt in dezelfde context. Deze is terug te voeren naar de vraag: wil je jezelf onderscheiden? Met de garantie dat jouw reparatie de auto net zo veilig maakt als toen hij uit de fabriek kwam rollen? Wil je niet aansprakelijk gesteld worden voor fouten?

Dat zijn een heleboel vragen en hierop is het volgende antwoord te geven:

Zorg dat je medewerkers breed en goed inzetbaar zijn en hun rendement kunnen halen.

Dat is een mond vol en ook een gedeelde verantwoordelijkheid van werkgever en werknemer. De ondernemer is verantwoordelijk voor het aanbieden van een gelegenheid om kennis en kunde te vergaren. De werknemer is verantwoordelijk om zich kennis en kunde eigen te maken. Lukt het je om hier als werkgever je mensen warm voor te laten draaien, dan heb je een voorsprong. Een opleidingsplan maken is meer dan alleen een opleiding bij een poppetje plaatsen. Het is onderdeel van je beleid en visie om de toekomst positief tegemoet te kunnen zien.

Pak je opleidingsplan ook eens wat breder op door ook te werken aan de oudere werknemer of de werknemer met een rugzakje of achterstand. Hierdoor houdt je iedereen scherp en stimuleer je de mens als werknemer. Hoe positief is het voor de sfeer, werkgenot en dus rendement en uitstraling als je werkvloer over de volle linie kan groeien en genieten van kennisverdieping en kennis verbreding? Dit zal je bedrijfs-rendement zeker positief beïnvloeden.

Ook is het van belang om je werknemer die een training heeft gevolgd te ondersteunen zijn kennis te delen met de rest van de werkvloer / zijn collega’s. Zo onthoudt hij beter wat hij geleerd heeft en leren collega’s gelijk mee.

Vind je dit lastig? Of is dit voor jou een makkie?

Staat natuurlijk buiten kijf dat wij ook hier in trainen en meedenken

2 reacties
    • Thea Zevenbergen
      Thea Zevenbergen zegt:

      Dag Anna, top dat je het hier mee eens bent! Je kan hier zoveel in betekenen en positief sturen. Heb jij hier ook op de werkvloer voorbeelden van?
      Dat kan een fijne ervaring zijn maar ook een negatieve ervaring. Dat is immers ook een leermoment.

      Bereacties

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *