De link tussen een trillend stuurwiel en een voorruitcamera!

Zoals in de mail aangegeven sta je in de schade branche soms voor de meest vreemde vragen. Het oplossingsgericht denken is in de autoschade branche anders dan in de motorvoertuigen branche.

 

Om je niet te lang te laten wachten op de oplossing begin ik daar mee: de oorzaak van het trillen van het stuur was de camera in de voorruit die dacht te signaleren dat het voertuig over de lijn naar de berm dreigde te gaan. Er zit een trilmotortje in het stuurwiel wat de functie heeft om de bestuurder te waarschuwen bij het overschrijden van de wegbelijning. Oorzaak: een paar millimeter scheef inlijmen van een voorruit. Een paar millimeter op een ruit geeft een aantal meters voor het voertuig een grotere uitslag. Camera en Radar systemen kunnen wel tot 500 meter of meer kijken. (afhankelijk merk, type en veiligheidssysteem). Anders gezegd: de sensor geeft aan dat het voertuig de fout in gaat. De oplossing in dit specifieke geval was de ruit demonteren en opnieuw plaatsen en vervolgens het kalibreren van de camera. Dit was een hele puzzel voor een relatief simpel ogende klacht. De oplossing kwam ook uit een hoek die voor velen nog onbekend terrein is.

 

Auto-Motivation heeft een nieuwe training ontwikkeld “werken met Advance Driver Assistance Systems”.

In deze training leer je:

  • Herkenning (aan de ruit gekoppelde veiligheidssystemen)
  • Werking (aan de ruit gekoppelde veiligheidssystemen)
  • Gereedschappen / uitleesapparatuur werking
  • Kalibratie methodieken
  • Veiligheidssystemen systeemintegratie en netwerken
  • Intake voertuig (met aan de ruit gekoppelde veiligheidssystemen)

Na het volgen van deze eendaagse training ben je op de hoogte van de werking van veiligheidssystemen en ben je in staat om de juiste procedures te hanteren voor intake en kalibratie van deze systemen.

 

Je moet de camera kalibreren bij montage van een nieuwe voorruit, chassiswerkzaamheden, vervanging van de camera, klachten en andere werkzaamheden die invloed hebben op de camera.

 

Door deze systemen te herkennen en te leren hoe je er mee om dient te gaan om niet altijd van derden afhankelijk te zijn. Zelfs een Fiat Panda wordt met city brake control geleverd. Het is ook als je zelf deze handelingen niet wil gaan verrichten erg belangrijk om in ieder geval te weten wat voor techniek er in een auto zit en ook hoe je hier dan mee om moet gaan. Ook als je besluit om deze handelingen uit te besteden is het belangrijk om bij te blijven. Je blijft eindverantwoordelijk.

 

Wil je meer weten van deze training of overleggen wat in jouw situatie handig is? Focwa categorie 1 of 2? Je kan ons altijd bellen of mailen, we ondersteunen je graag en denken ook graag mee.

0 reacties

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *