De risico’s bij ruitverlijming

Hoe bizar kan het zijn; vergeet je om primer aan te brengen, komt je voorruit eruit…..

 

Eerder hadden we alleen in rubber gemonteerd glas. Het rubber had enkel een afdichtende functie en had niets te maken met het verbeteren van de stijfheid van de carrosserie. Alleen al dit gegeven moet je aan het denken zetten. Dat betekent dus dat bij het lijmen van ruiten je nu ook moet denken aan de risico’s voor de veiligheid als je dit niet correct uitvoert. De gelijmde ruit maakt deel uit van de dragende (veiligheid)constructie.

Nog wat anders: een zwarte primer bijvoorbeeld zorgt niet alleen voor hechting maar ook voor UV-bescherming. Gebruik je verkeerde primer dan is ook je hechting niet correct. Door de juiste ruitenlijm te gebruiken stijgt de structurele stijfheid tot 40%. Dat is fijn om te weten en geeft ook de noodzaak van juist gebruik en juiste toepassing aan. Wat is het verschil tussen het lijmen van voorruiten en het lijmen van achterruiten?

Welke primer gebruik je bij welke ruitenlijm en welke primer als de lak beschadigd is? Allemaal vragen die ik onderweg hoor en die de uiteindelijke kwaliteit bij het vervangen van je ruit bepalen.

 

Auto-Motivation verzorgt diverse trainingen op het vlak van autoruiten en alles wat daarmee samenhangt.

Wil je meer weten van deze trainingen of overleggen wat in jouw situatie handig is? Focwa categorie 1 of 2?

Je kan ons altijd bellen of mailen, we ondersteunen je graag en denken ook graag mee.

0 reacties

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *