Composieten: Onzichtbare schade en omzet verlies bij composieten!

Dat is nog eens een gek verschijnsel… de hele branche wacht op omzet en we laten deze omzet bij composieten vaak liggen door onbekendheid…

Schades aan composiet onderdelen zijn vaak niet te zien met het blote oog. Waar je bij een metalen constructie een deuk of vouw ziet, blijft een composiet schade vaak onzichtbaar. Dit is een feit waarbij er onder het oppervlak delaminaties of scheuren langs en door het weefsel kunnen zijn.

Een schade bijvoorbeeld aan een BMW… De eigenaar tilde een zwaar met boodschappen gevuld krat in het voertuig en raakte daarbij de dorpel. Gevolg: onzichtbare schade. Advies: vervangen deel constructie. Dat is een leuke schade als je die mag uitvoeren. Visueel geen schade te ontdekken….

Laat je deze schade liggen dan mis je omzet en daarnaast loopt je klant ook nog eens risico omdat het voertuig verzwakt is. De schade kan na het moment waarop de schade plaatsvind echter nog verder (onzichtbaar) doorlopen en verergeren / toenemen.

De mate van ‘impact energy’ bepaalt grotendeels de zichtbaarheid als ook de heftigheid van de schade. Hoge en gemiddelde impact energie schades zijn vrij eenvoudig op te sporen. Lage energie impact schades zijn vaak moeilijk tot niet zichtbaar.

Er zijn verschillende technieken waarmee je de mate en van een beschadiging kan vaststellen. Elke techniek heeft zijn specifieke eigenschappen en soms is een combinatie van verschillende technieken nodig om een beschadiging goed te kunnen vaststellen.

Hieronder de beloofde tabel met een aantal NDI (niet-destructieve inspectie) technieken. Hiermee kan je de mate en grootte van een beschadiging vaststellen. Dus kan je hiermee naar een opdrachtgever / klant / verzekering / enz. Aangeven of en hoe een voertuig onderdeel beschadigd is.

A geeft aan op welke schade bij composieten de techniek goed ‘scoort’ en C betekend dat dit ‘niet zo goed scoort’.

 VisueelAudioA-scanC-scanRöntgenThermischPenetrant
oppervlakte delaminatieBABABANVT
diepe delaminatieN/ACAABBNVT
KernschadeBBCAABNVT
InsluitingenBBAAAANVT
PoreusiteitBNVTBANVTNVTB
Openingen (lucht)BBBBBBB
RandschadeABBAABA
Hitte beschadigingenBBBBNVTBNVT
Hevige impactAAAACAA
Gemiddelde impactAAAANVTCC
lichte impactCCCCNVTCNVT
vocht in kernmateriaalNVTBCABANVT

Auto-Motivation verzorgt 2 trainingen op het vlak van composieten: kennismaken en bewustwording van composieten en een basis training composieten.

Wil je meer weten van deze trainingen of overleggen wat in jouw situatie handig is? Focwa categorie 1 of 2?

Je kan ons altijd bellen of mailen, we ondersteunen je graag en denken ook graag mee.

 

0 reacties

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *